مدونتى

اروح كوكب الارض منين???

تدفق في البطحاء بعد تبهطلِ *** وقعقع في البيداء غير مزركلِ وسار بأركان العقيش مقرنصاً *** وهام بكل القارطات بشنكلِ يقول وما بال البحاط مقرطماً *** ويسعى دواماً بين هك وهنكلِ إذا أقبل البعراط طاح بهمةٍ *** وإن أقرط المحطوش ناء بكلكلِ يكاد على فرط الحطيف يبقبق *** ويضرب ما بين الهماط وكندلِ فيا أيها البغقوش لست بقاعدٍ *** ولا أنت في كل البحيص بطنبلِ

الجمعة، 11 نوفمبر 2011

يوميات محاسب فى السعودية ( الجزء الثامن )


بصيت على وجه بشوش عمال

يضحك فى منتصف المكتب
قلت اروح انفض نفسى من كابة صاحبنا بتاع الرواتب
وسألت مين المحاسب دة ؟؟؟ اسم حضرتك اية ؟؟
حضرتك ؟؟ متقولش حضرتك انا اخوك وليد محاسب العهد
ياسلام اهو كدا الناس ولا بلاش
ازايك يااستاذ وليد .... ويعنى اية بقى محاسب العهد ؟؟؟
ايون سؤال جميل
يعنى انا اللى بسوى العهد بتاعت الموظفين
اللــــــــــــــــــــــــــــــــــه
والله الراجل المناسب فى المكان المناسب
اهو كدا الرحمة شوية
وفجأة اختفت الابتسامة من على وشة
والنسر اللى على قورته طار
وقالى بلهجة الجزارين ونظرة فكرتنى بالرجل الذى قام باداء دور ابليس بالافلام الدينية
وبصوت عالى قائلا
واللى مايعجبنيش بقصه
واحمل العهدة على ذمته
واخليه يشتغل ببلاش
واروحه لاهله منفض
ياساتر يارب ليه كدا يااستاذ وليد ؟؟
بصوت عالى قائلا .......... عشان احنا شغالين فى كرخانه
وبعدين حط ايده على كتفى فى هدوء التماسيح وضغط فجأة وقالى
انت مضيت على الخمس تلاف ولا لا ؟؟؟
خمس تلاف ايه يااستاذ وليد ؟؟ هو انا عملتلك حاجة ؟؟؟
ابوس ايدك ابعد عنى انا مش محتاج اروح لاهلى منفض
انا اصلا جايلكم منفض جاهز
وفجأة وبصوت عالى .......................... يعنى ايه ؟؟؟
هو عوض ممضكش على الخمس تلاف ؟؟؟
وهاج وصرخ ازاااااااااااااااااااااى ؟؟؟
فين عوض ؟؟؟
وخرج يجرى من المكتب وجه بعد شوية جايبلى
صورة من الورقة اللى مضيت عليها بخمس الاف
يانهار اسود انا مضيت على الورقة دى امتى ؟؟؟
دا تزوير
دى امضتك ولا لا ؟؟
ايوة هى امضتى بس انا مضيت عليها امتى ؟؟
اه يابن الايه ياعم عوض !!!
بقه جايبلى شاى بالنعناع وعمال تقولى نكت وانت بتمضينى ؟؟؟
الله يسامحك ياعم عوض ..... اعمل ايه بس ياربى؟؟؟
يعنى انا هشتغل هنا لحد ما اسدد الورق اللى انا مضيت عليه ؟؟؟
رد وليد لا متخفش احنا قلبنا طيب برده
احنا هنخصمهم منك على اقساط كل شهر 10% على ما تخلص
يعنى ايه ؟؟ يعنى انا مش هقبض غير 1000 ريال بس الشهر الجاى ؟؟ ازاى ده ؟؟
ده انا لازم ابعت 1500 اول شهرين علشان اسدد فلوس المكتب
ههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههه
وليد يضحك ضحكات متقطعه شريره
انت بتضحك على ايه ؟؟ هو انا قولت نكته ؟؟؟
لا مقولتش نكته ولا حاجه بس انا اللى هقولك على النكته
انت مش هتقبض اول اربع شهور خالص
وبعدين لو فكرنا نقبضك بعد كدا هنبدأ نخصم من الشهر الخامس
كرخاااااااااااااااااااانه ههههههههههه كرخاااااااااانه هههههههههههههه كرخاااااااانه ههههههههه
اخذ وليد يردد هذه الكلمات وهو يجرى فى المكتب ويضرب على راسه كلمجنون
اعوذ بالله ايه الاتنين دول ؟؟؟ رواتب وعهد !ّ!!
نكمل المرة الجاية

ليست هناك تعليقات:

من أنا

صورتي
القاهره, القاهره, Egypt
مفكر قارىء ابحث عن نفسى فى مجال لم اختاره ومازال البحث مستمر ت:0125653120